21 Mart 2018 Çarşamba

KULAK RAHATSIZLIKLARI ; Timpanoskleroz - Otoskleroz -Tinnitus


 TİMPANOSKLEROZ - OTOSKLEROZ ve TİNNİTUS..

KULAK KİREÇLENMESİ
Halk dilindeki kulak kireçlenmesi; kulak zarı, orta kulak ve iç kulaktaki iki farklı hastalığı anlatan genel bir tanımlamadır. Bu iki hastalığın birbiriyle bağlantısı yoktur.

Birincisi orta kulaktaki özengi kemiğinde  oluşan ilave kemikleşme  sonucu işitme kaybına yol açan tıbbi adı Otoskleroz olarak tanımlanan hastalıktır.
İkincisi ise sıklıkla kulak zarında kireçlenme ile seyreden timpanosklerozdur.

TİMPANOSKLEROZ NEDİR?
Timpanoskleroz sıklıkla geçirilen orta kulak enfeksiyonlarının kulak zarı ve orta kulakta bıraktığı sekellerdir. Geçirilmiş enfeksiyonlar ve ameliyatlar  orta kulak mukozası ve kulak zarında kalsifikasyon dediğimiz kireçlenmeye neden olur. Sıklıkla kulak zarı üzerinde beyaz plaklar olarak görülür. Timpanosklerozda, zar sağlam veya delik olabilir. Herhangi bir şikayet vermez. Nadir olarak kireçlenmeler yaygın timpanoskleroz şeklinde seyredip kemikçik zinciri tuttuğunda, kemikçikleri hareketi bozulur ve  iletim tipi işitme kaybı oluşabilir. Bu tür kemikçik zincir tutulumu olanlarda  işitme  kaybını düzeltmek için cerrahi tedavi gerekebilir.
OTOSKLEROZ NEDİR?
Orta kulak, ses dalgalarını kulak zarından iç kulağa güçlendirerek iletmekle görevlidir. Bu işlev orta kulakta bulunan 3 kemikçik yardımı ile gerçekleştirilir. Kemikçikler titreşerek hem ses dalgalarını güçlendir hem de iç kulağa iletimi sağlar. Otoskleroz hastalığında iç kulakla temasta olan üzengi kemiğinin tabanında yeni kemik oluşumu gerçekleşir. Bu kemik oluşumu üzengi kemiğinin titreşmesini ve ses dalgalarının iç kulağa iletilmesini engeller. Bunun sonucunda “iletim tipi” işitme kaybına neden olur.
Nadir olarak, bu hastalığın yol açtığı yeni kemik oluşumu bazen de iç kulak duvarında yerleşir. Koklea  denilen iç kulaktaki işitme sinirlerini doğrudan veya dolaylı etkileyerek ilave olarak, buradan  kaynaklanan “sensörinöral” işitme kaybına yol açar.

Otoskleroz Nedeni Nedir?
Otoskleroz hastalığında kalıtımın  rolü kesindir. Ailede otoskleroz varlığı, hastalığın oluşma ihtimalini artırır.
Otosklerozun oluşumunun tetiklenmesinde  kızamık virüsu ve hormonlarda değişimlerin etkili olduğu düşünülmektedir.
Kızamık virüsunün otosklerozu tetikleyici etkisi  tam kanıtlanmamıştır. Ancak kızamık virüsune ait partiküller otoskleroz odaklarında saptanmış olması etkisi olduğunu fikrini desteklemektedir..
Hormonların etkileri ise özellikle hamilelik sırasında çok belirginleşmekte ve bu süreçte otoskleroz hastalığı hızlı ilerleme göstermektedir.

Otoskleroz Ne Sıklıkta Görülür? Cinsiyet ve Yaş Dağılımı Nasıldır?
Otoskleroz toplumun % 1’inde görülür.  Gelişimi ve işitme  kaybının belirgin hale  gelmesi çok uzun zamana ihtiyaç duyar. Genellikle işitme kaybı 20 dB civarına vardığında, hasta durumun farkına varır.
Tanı, sıklıkla  şikayetin belirgin hale  geldiği 20-40 yaş arasında konulur.
Kadınlarda erkeklere oranla 2 kat fazla görülen bu hastalığı özellikle hamilelik sırasında östrojen-progesteron hormonlarının miktar ve oran değişiklikleri hızlandırır.

Otosklerozun Belirtileri Nelerdir?
Hastaların çoğunda doktora başvurmayı gerektiren yakınma, tek veya iki taraflı işitme kaybıdır. Kayıp yavaş gelişir ve hasta başlarda sadece hafif sesleri (fısıltı gibi) işitemediğini fark eder. Hastaların bir kısmı gürültülü ortamlarda karşılıklı konuşmaları daha iyi işittiğini ifade eder. İşitme kaybı sıklıkla iletim tipidir. Hastalık ilerledikçe iç kulak tutulumu ile sinirsel işitme kaybı da eklenir ve mikst tip işitme kaybına dönebilir.
İkinci en sık yakınma da hastalıklı kulakta çınlamadır (tinnitus). Hastaların %25’inde baş dönmesi veya hafif dengesizlik yakınmaları olabilir. Baş dönmesi ve dengesizlik iç kulak tulumunda daha ön plandadır.

Otosklerozun Tanısı Nasıl Konur?

Hastanın yapılan muayenesinde kulak zarları normal görünümdedir.
Tanıda işitme testleri önemlidir. İşitme testinde iletim veya mikst tip işitme kaybı tespit edilir.
Kulak kemikçiklerinin hareketinin tespiti için akustik refleks bakılır.Akustik refleks kulağa gelen yüksek seste iç kulağı korumak için üzengi kemiğinin iç kulağa doğru hareketini sınırlayan  doğal bir refleks yapısıdır. Otoskleroz hastalığında yeni kemik oluşumundan dolayı özengi kemiği hareketi azaldığı için akustik refleks bozulur.
Ameliyat öncesinde yapılan tüm muayene ve testlerin otoskleroz  tanısını desteklemesine rağmen, bu hastalarda kesin tanı ameliyat sırasında konur. Çok nadir de  olsa  otoskleroz ön tanısı ile ameliyata alınan bir kısım hastada ameliyat sırasında orta kulağa bakıldığında, işitme kaybına yol açan sorununun otoskleroz dışında başka bir kulak hastalığına bağlı olduğu ortaya çıkabilir. 
 
Otosklerozun Tedavisi Nasıl Yapılır? 

İşitme kaybı belirli bir düzeye ulaşmışsa, ameliyat etkili bir tedavi yöntemi halini alır. Otoskleroz hastalığı tedavisi için uygulanan ameliyata “stapedektomi-stapedotomi ” ameliyatları denir. Bu ameliyatta stapes kemikçiğini tabanına bir delik açılır ve kemikçiğin ön ve arka bacak adı verilen diğer kısımları çıkartılır. Genellikle teflondan yada titanyumdan yapılan bir protez kemikcik , çengel kısmı örs kemikciğinin uzun koluna, piston kısmı da  çıkarılan özengi kemikciğinin tabanının yerinde  açılan deliğe girecek şekilde yerleştirilir. Özel beceri isteyen bu ameliyat, gelişmiş ameliyat mikroskopları ve ameliyat setleri kullanılarak yapılır. 
KAYNAK  ; ENT TIP MERKEZİ 


Ressam Sami Samioğlu





5 yorum:

  1. Sami bey emekleriniz için teşekkür ediyorum. Kulak çınlaması ile ilgili internet araması sonucu burayı buldum. geçmişten bugüne kadar tüm yazılarınızı okudum. gerçekten bu işe emek ve zaman harçamışınız.
    53 yaşındayım, mimarım ve 9 yıldır çınlama ile mücadele ediyorum. Tıbbı uygulanacak ne varsa uyguladım. Malesef dediğiniz gibi bunun çaresi daha bulunamadı. 9 yıl uzun bir süre olunca bu hastalık ile mücadeleyi öğrendim. Bazen o kadar şiddetli oluyor ki matkap ile kulağımı delmek, kafamı duvarlara vurmak istiyorum. Sonra vucudumu tanımaya başladım. Şiddetli çınlamalar neden oluyor diye yememe içmeme dikkat ettim. Maden suyu içince şiddetleniyor, günde 3 kahve içince şiddetleniyor vs vs. Bu tabiki benim vucudum için geçerli, herkes için farklı sonuçlar olabilir.
    Çınlama olan arkadaşlar , çınlamayı kapının dış mandalı olarak görürlerse mücadele daha farklı olacaktır. Son bir yıldır ikinci kulağımda çınlamaya başladı ve duyma kaybı yaşıyorum. Gerçekten illet bir bela. Birisine bela okumak yerine "iki kulağında çınlasın " demek en büyük zulümdür herhalde.
    Sizden de bir ricam olacak her yazınızın altında yorumlar var, bazen eski tarihli bir yazınızın altında yeni bir yorum olabiliyor. bunları kaçırmamak adına yorumları tek bir yerde toparlayabilirseniz teşekkür ederim.
    Saygılarımla
    Murat Alkan

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Murat bey ,
      Öncelikle geçmiş olsun diyorum , inşallah bu illet çınlamadan hepimiz tez zamanda kurtuluruz.
      Evet dediğiniz gibi bu konuda oldukça emek verdim. Emek vermeden önce konu ile alakalı olarak kendimi eğittim diyebilirim..Bir tür farklı tıp tahsili görmem gibi bir durum oldu..Kulakla ilgili gerekli tüm bilgileri öğrenmem gerekiyordu zira çınlama konusunda araştırmalar yaparken neyin ne olduğunu , ne anlatılmak istediğini çok daha iyi farkına varıp anlamaya başladım..Yalan yanlış bilgi vermek hiç doğru olamazdı..Doğru bilgi doğru araştırma ve doğru anlatım ancak böyle olurdu ve bende bu konuda emek ve zaman harcadım..Ve bildiklerimi toplumla paylaştı ve hala paylaşmaya devam ediyorum..Bu nedenle verdiğim emek ve zaman için teşekkür etmenize bende teşekkür ederek karşılık veriyorum.

      62 yaşındayım ve ben bir Ressamım 15 yıldır çınlama belası ile savaş veriyorum. Çınlama ilk tanıştığım yıllarda bir çok doktorların kapısını çaldım..Kulakla ilgili bir çok yabancı terimler de ifade ediyorlardı. Akustik travma , Koklea , trapez kası , corti organı , tüy hücre gibi hiç adını duymadığım kelimelerdi bunlar..Bir şey sorsam zaten tam cevap vermiyorlardı..Doktor bu nedir diyorum kısa bir şeyler anlatıyor ama ne demek istediğini anlamıyorum..Dedim ki kendime öğren , kulakla ilgili , çınlama ilgili ne varsa öğren..Araştırdım..Onlarca kitap ve ansiklopedi aldım hepsini titizlikle okudum..tekrar , tekrar yine okudum..Çok araştırdım..Ve gün geldi doktorun neyi demek istediğini şıp diye anlamaya başladım..Bir KBB doktoru kadar bilgi sahibi olduğumu tahmin etmekteyim..Gün geldi bilgisayarım oldu..İnternetim oldu..İnternet ortamında kulak çınlama konusunda çok yanlış bilgiler edinenlerin olduğunu gördüm ve Kulak ve Kulak Sorunları ile ilgili bir BLOG SİTESİ açtım..Amacım bildiklerimi topluma en doğru biçimde aktarmaktı..Sanırım bunu başardım.

      Mimarım 53 yaşındayım diyorsunuz..Bunca yıl didin çalış belki emekli olup rahat edeceğiniz bir zamanda çınlama belası ile savaşmaya başlıyorsunuz..Ben de öyle yıllarca didinip çalıştım , emekli olmama yakın bir zamanda çınlama belası ile tanışıp çınlama ile savaşın ortasında kendimi buldum..Bu ne dedim var mı böyle bir illet..Araştırmaya başladım ki bu illetin nasıl büyük bir bala olduğunu o zaman anlamaya başladım..Çaresinin de olmadığını anlamaya başladım ve kabullendim..Savaşmaya karar verdim zaten yapacak başka şeyde yoktu..Siz de öyle çınlama ile mücadele etmeyi öğrenmişsiniz. Çınlama konusunda yazdıklarınıza tamamen katılıyorum.. Bende öyle çınlama artışı olduğu zaman matkapla kulaklarımı delmek değil de bıçakla oymak aklımdan geçiyor. Bu durum çınlama illetinin kişiye ne denli sıkıntı verdiğinin göstergesidir..Ama yapamıyoruz. Çarenin gelmesini beklemek zorundayız..İnşallah Allah 'ın izni ve tıp adamların özverili çare arayışları ile bu çare gerçekleşir.İşitme kaybınızın da olması üzücü olmuş..Belki işitme kaybının telafisi mümkün olabilir ama çınlama belasının telafisi şu an için mümkün olmayacak.

      Önerinizi değerlendireceğim ve yapılan tüm yorumları tek bir yerde toplama işini müsait bir zamanda ve en kısa zamanda yapmak için gayret ederim.

      Selam ve Saygılarımla
      Ressam Sami Samioğlu


      Sil
    2. Sami Bey Merhaba

      Bende de 4 aydır tinnitus var. Bu süreçte 2 ayrı doktora gittiysemde yapacak bir şey yok denilmesinden başka bir cevap alamadım. Sitenizde yorum yapanların anlattıklarından yola çıkara benden madden ve zaman olarak daha iyi durumda olan insanların da bu durumdan kurtulamadıklarını gördüm. Gittiğim doktorlar beni psikiyatri servisine yönlendirdi. kulağımıda ki sesi kafaya takmamaya yardımcı olacak ilaçlar yazması için. Sitenizde bununla ilgili bir yoruma denk gelemedim. Siz bu yöntem için ne düşünüyorsunuz. Tecrüblerinizi veya bilgilerinizi aktarırsanız sevinirim. Teşekkürler.

      Sil
    3. Sami Bey Merhaba

      Bende de 4 aydır tinnitus var. Bu süreçte 2 ayrı doktora gittiysemde yapacak bir şey yok denilmesinden başka bir cevap alamadım. Sitenizde yorum yapanların anlattıklarından yola çıkara benden madden ve zaman olarak daha iyi durumda olan insanların da bu durumdan kurtulamadıklarını gördüm. Gittiğim doktorlar beni psikiyatri servisine yönlendirdi. kulağımıda ki sesi kafaya takmamaya yardımcı olacak ilaçlar yazması için. Sitenizde bununla ilgili bir yoruma denk gelemedim. Siz bu yöntem için ne düşünüyorsunuz. Tecrüblerinizi veya bilgilerinizi aktarırsanız sevinirim. Teşekkürler.

      Sil
    4. Merhaba Mustafa bey ,

      Öncelikle geçmiş olsun diyorum , inşallah bu illet tinnitus tan kurtulursunuz. Evet dediğiniz gibi bir çok doktor aynı şeyi söyleyeceklerdir " yapacak bir şey yok bununla yaşamaya alış " derler...Bana böyle diyen çok doktora rastladım içimden " benim yerimde ol da sen alış göreyim " dedim hep..Yüzlerine karşı demeyi çok isterdim. Bana da bazı doktorlar psikiyatri doktoruna git demişlerdi ama ben gitmedim..Sordum doktora gitsem ne yapacak ki ? Cevap olarak psikiyatri bazı ilaçların çınlamayı azaltabileceği cevabını verdiler. Bu ilaçlar nedir diye sordum kbb doktorum psikiyatri doktoru bilir ben bilemem vede yazamam demişti..Bilmiyorum inanın ki böyle bir işe yarar psikiyatri ilacı acaba var mı ? Ama şu olabilir psikolojik açıdan kişiyi rahatlatan ve çınlamayı bir süre de olsa unutmasını sağlayan psikiyatri ilaçları işe yarabilir ama uzun süre kullanımı sonucunda çınlama artışına sebep de olabilir zira bir çok psikiyatri ilaçların çınlamayı tetiklediğini ifade eden doktorlar da var. Bu konu hassas bir konudur çınlama artışına sebep olmayan psikiyatri ilaçlarını çok dikkatli araştırmalı ve titizlikle üzerinde durmalısınız zarar vermeyen psikiyatri ilacı olursa bir süreliğine kullanmanızda sakınca olmayabilir ama ben bu konuda yine de kesin bir söz veremem , doktorunuza danışmanızda fayda olacaktır , kaş yapayım derken gözden olmayın , derler ya , dikkatli ve tedbirli hareket etmek gereklidir.

      BLOG YAZARI
      Ressam Sami Samioğlu

      Sil